استانداردهاي مجتمع تجاري مرکز خرید وستفیلد هلند
03:14 1400/08/16 | یدالله دبانیاستانداردهاي مجتمع تجاري مرکز خرید وستفیلد هلند معماری و ملاحظات سایت این خلاصه خواستار تبدیل یک مرکز خرید قدیمی و قدیمی به یک مقصد فراغت شهری معاصر شد. به طور خاص، آن را از 70،000m شامل expansionof مرکز existingshopping در لایدشندام 2 به 200،000m 2- تبدیل آن به بزرگترین مرکز خرید هلند. یک الزام مهم این بود که ساختمان واقع در مرکز باید در حین انجام نوسازی باز و کاربردی بماند. مرکز بازسازیشده چندین عملکرد و خدمات جدید - از موزه و سینما، تا کارواش و «هتل سگها» - و همچنین توسعه و ارتقای عملکردهای اصلی موجود (خرید، خوردن و نوشیدن) را در بر خواهد گرفت. مهمتر از همه، مرکز خرید جدید تجربه منحصر به فردی را ارائه می دهد، به یک جاذبه تفریحی شیک تبدیل می شود و خرید را به سطح بعدی می برد. برای افزایش جذابیت خود به عنوان یک مقصد، ساختمان جدید باید «عامل عجب» را داشته باشد.
هدف اصلی طراحی این بود که ساختمان گسترده را یکپارچه کند و به آن - چه بخش های قدیمی و چه جدید و همه عملکردهای مختلف - یک هویت قوی بدهد که در مرکز خرید قدیمی وجود نداشت. موتیف یک روسری ابریشمی خود را به عنوان راهی برای گره زدن همه این عناصر متنوع به صورت روان، پویا و شیک به هم پیشنهاد می کرد. استانداردهاي مجتمع تجاري اینجا و آنجا با شکوفایی باز میشود تا به بازدیدکنندگان اجازه ورود و خروج از مرکز خرید را بدهد. روان بودن روسری برای مفهوم داخلی نیز کلیدی بود، جایی که یک پیکره روان از هشت حلقه در ساختمان می چرخد و بازدیدکنندگان را به سفری هیجان انگیز اکتشافی می برد.
مشتری تحت تاثیر این طراحی قرار گرفت، که راه حلی دیدنی را برای الزامات پروژه پیچیده ارائه می کرد و "عامل عجب" مورد نظر را ارائه می کرد. آنها دوست داشتند که «معماری واقعی» با فرمها، مواد و جزئیات اصلاحشده باشد و همان داستان منسجم را - بر اساس ایده روسری سفید روان - از مفهوم تا جزئیات روایت میکند. در بالا، آنها تحت تاثیر سطح بالای جاه طلبی، رویکرد طراحی بین المللی و استاندارد، و "تیم شگفت انگیز" MVSA قرار گرفتند که یک مسابقه عالی برای اهداف آنها بود.
این سایت در قلب شهر و در مجاورت یک پارک واقع شده است. مرکز خرید جدید باید به زیبایی در موقعیت مکانی خود تعبیه شود، اما در عین حال یک بیانیه معماری به عنوان یک جاذبه برجسته ایجاد کند.
مفهوم روسری یک راه حل طراحی بود که به ساختمان اجازه می داد با یک ژست معماری واحد متحد شود و در عین حال هویتی منحصر به فرد و نمادین به آن می بخشید. «روسری» اینجا و آنجا باز می شود و مجموعه را از طریق تعدادی ورودی که به شهر می ریزد به محیط اطرافش متصل می کند. استانداردهاي مجتمع تجاري همسایه (Zijdepark) وجود دارد و سه بخش ظریف در کنار BurgermeesterBanninglaan به سه بلوک مسکونی همسایه روبروی مرکز خرید پاسخ میدهند. ارتباط قوی با پارک به ویژه جذابیت مرکز خرید را به عنوان یک مقصد تفریحی افزایش می دهد.
کلیدی در نمای بیرونی ساختمان ورودی های متعددی هستند که بسته به زمینه از رویکردی پرشور تا ساده تر را شامل می شود. ورودی میدان غذاخوری به ویژه دیدنی است: در کنار آن "ساوا" (تراس) مرمر سیاه با سرسبزی سرسبز، یک بیانیه بصری قوی ایجاد می کند و بازدیدکنندگان را به داخل دعوت می کند. در فضای داخلی، یک مسیر منحنی شکل هشت بازدیدکنندگان را به فضاهای کلیدی، از جمله میدان مرکزی، میدان غذاخوری با ورودی سینما، و بازار (فرش) هدایت میکند. در طول مسیر، تعدادی فضاهای کلیدی کوچکتر وجود دارد - هر چند متر، سفر مشتری با یک منطقه بازی، یک نیمکت با نقاط شارژ تلفن، یا یک فروشگاه "جزیره" مشخص می شود.
در طول توسعه، فضا به فضا سرازیر می شود و بازدیدکنندگان را به یک سفر هیجان انگیز با چیزهای جدید در هر گوشه هدایت می کند. خطوط منحنی سیالیت را برجسته می کند. یک پالت ساده از سنگ مرمر سفید با خطوط سیاه روان برای گالریهای خرید - که با مواد دیدنیتر برای مناطق کلیدی برجسته شده است - کیفیت فضایی بینظیر را افزایش میدهد.
سفر مشتری بر اساس استانداردهای هلندی حماسی است، با طیف وسیعی از جاذبهها، فروشگاهها، خدمات، ورودی حسی (رنگ، مناظر، رایحه، صداها) و چیزهایی برای کشف. ارتفاع چشمگیر ویترین مغازه ها برای هلند جدید است: 7.5 متر. ارتفاع داخلی مرکز خرید به طور مشابه بی سابقه است: 10 تا 12 متر. در سطح زمین نیز، این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید در کشور است و سایبان بیرونی آن - "روسری" سفید - 25 متر ارتفاع دارد. این نما استفاده بسیار نوآورانه ای از بتن (در مقاطع فوق العاده نازک، به لطف تکنیک های فرز پیشرفته) را نشان می دهد که از ابعاد فوق العاده آن نهایت استفاده را می کند.
طراحی نمای لایه ای دارای استفاده غیرعادی گویا و مجسمه ای از یک ماده روزمره است: استانداردهاي مجتمع تجاري در پانلهای قالبگیری شده فوقالعاده نازک در اشکال موجدار نرم استفاده میشود - یک استفاده تازه و غیرمنتظره برای مواد آشنا. سطح صیقلی، صاف و قابل لمس است. نور را به زیبایی جذب می کند و ظاهری گرم و دوستانه دارد. روسری بتنی با وسعت پنجرههای شیشهای زیر و با لوورهای آلومینیومی عمودی موجدار به رنگهای برنزی که نواحی بسته بین پنجرهها را میپوشاند، در تضاد است. تضاد امواج بتنی افقی و این پروفیل های آلومینیومی اکسترود شده عمودی به نما پویایی و جذابیت می بخشد.
تصمیم به استفاده مجدد از ساختار مرکز خرید موجود، به جای تخریب آن، عاملی حیاتی در تبدیل مرکز خرید وستفیلد جدید هلند به یک پروژه پایدار بود. علاوه بر این، این مجموعه به لطف سیستم ذخیره انرژی حرارتی آبخوان (ATES) و روشنایی LED در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. گرمای اضافی مغازه ها مجددا استفاده می شود، در حالی که سقف های دندانه دار نور مستقیم خورشید را به حداقل می رساند و گرما را کاهش می دهد. تخلیه انبار در فضای داخلی به معنای اتلاف حرارت کمتر در زمستان است.
استفاده از بتن تقویت شده با الیاف شیشه باعث شد که نمای ساختمان به طور غیرعادی نازک باشد و در نتیجه باعث صرفه جویی در مصالح می شود.
BREEAM-NL New Construction and Renovation نشانه بارز در هلند برای ارزیابی پروژه های ساخت و ساز جدید و نوسازی در مقیاس بزرگ در عملکرد پایداری است. ساختمان ها در 9 موضوع مختلف پایداری، از جمله انرژی، آب، مواد و زباله ارزیابی می شوند. BREEAM مخفف Building Research Establishment Environmental Assessment Method است و در اصل توسط Building Research Establishment (BRE)، یک سازمان تحقیقاتی انگلیسی مشابه TNO هلندی توسعه و معرفی شد. مرکز خرید وستفیلد هلند با امتیاز "بسیار خوب" برای ساخت و ساز جدید و "عالی" برای بازسازی اعطا می شود.
داخلی این خلاصه خواستار تبدیل یک مرکز خرید قدیمی و قدیمی به یک مقصد فراغت شهری معاصر شد. به طور خاص، آن را درگیر گسترش مرکز خرید موجود در لایدشندام از 70،000m 2 به 200،000m 2- تبدیل آن به بزرگترین مرکز خرید هلند. یک الزام مهم این بود که ساختمان واقع در مرکز باید باز و کاربردی بماند در حالی که بازسازی در حال انجام است. مرکز بازسازیشده چندین عملکرد و خدمات جدید – از موزه و سینما، تا کارواش و «هتل سگها» – و همچنین گسترش و ارتقاء عملکردهای اصلی موجود (خرید، خوردن و نوشیدن) را در بر خواهد گرفت. مهمتر از همه، مرکز خرید جدید یک تجربه منحصر به فرد را ارائه می دهد، به یک جاذبه تفریحی شیک تبدیل می شود و خرید را به سطح بعدی می برد. برای افزایش جذابیت خود به عنوان یک مقصد، ساختمان جدید باید «عامل عجب» را داشته باشد.
ویژگی اصلی طراحی داخلی تکمیل شده ترکیبی از گالریهای خرید مجلل و در عین حال ساده است که به برندهای مختلف خردهفروشی اجازه میدهد تا بدرخشند و مجموعهای از نقاط کانونی چشمگیر در چهار مقصد کلیدی: Dining Plaza، Central
گالریهای خرید در یک پالت مجلل اما خنثی از سنگ مرمر سفید، سیاه و خاکستری، با فضاهای عمدتاً سفید که با خطوط سیاه روان روی سقف جان میبخشند، بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا به راحتی در مرکز خرید حرکت کنند. در مقابل این پسزمینه خنثی، طرحهای فروشگاههای مختلف برندهای خردهفروشی به زیبایی به نمایش گذاشته شده و برجسته شدهاند.
در کل، طراحی داخلی به بازدیدکنندگان کمک می کند تا ساختمان را بخوانند و در آن حرکت کنند.
مسیری است که از مرکز خرید می گذرد: سفری هیجان انگیز 1.8 کیلومتری در فروشگاه. این مسیر انحنای تضمین میکند که بازدیدکنندگان دائماً متحیر میشوند که در گوشه بعدی چه خبر است.
ظاهر و احساس کلی و پالت مواد محدود است و به برندهای مختلف اجازه می دهد تا بدرخشند. اثر آرام بخش است تا یکنواخت. طراحی پیچیده، پیوسته و روان است و به آرامی بازدیدکنندگان را همراه با منحنی های روان و خطوط گرافیکی خود راهنمایی می کند. با بازی با خطوط (همانطور که در نما) انجام می شود، باز کردن آنها و اجازه عبور آنها، "جزایر" متفاوتی ایجاد می شود و فضایی برای مکان های نشستن، کیوسک ها و سایر ویژگی ها ایجاد می شود.
خطوط تاکیدی در سقف نیز تمام اجزای فنی را در یک عنصر واحد ادغام می کند. همه خطوط به زیبایی در Central Plaza همگرا می شوند.
Central Plaza نقطه تقاطع حلقه شکل هشت را اشغال می کند که از مرکز خرید می گذرد. این فضای مرکزی قلب طراحی مجدد را تشکیل می دهد. در اینجا تمام خطوطی که از میان گالری ها می گذرد به هم می رسند و سقف بیضی شکل تماشایی را تشکیل می دهند. الگوی مارپیچی از 700 دنده چوبی منفرد تشکیل شده است که در اطراف نورگیر مرکزی می بافند و فضا را به یک مقصد منحصر به فرد در مرکز خرید تبدیل می کنند. طراحی زیبا دقیقاً با کمک نرم افزار مدل سازی سه بعدی ایجاد و ساخته شده است.
این منطقه مرکزی یکی از مقاصد اصلی مرکز خرید وستفیلد هلند است و به عنوان یک فضای رویداد کاملا مجهز عمل می کند.
در طبقه فوقانی مرکز خرید، بالای گالری طراحان، Dining Plaza قرار دارد . Dining Plaza که مستقیماً به پارکینگ اصلی در فضای باز متصل است و ورودی چشمگیر خود را دارد، به خودی خود یک جاذبه برجسته است. وقتی از خیابان وارد میشوید، نمای سفید روی خود جمع میشود و «ساوا» (تراسهای) سنگی طبیعی سیاه و سفید با سرسبزی سرسبز شما را به داخل میکشاند. از داخل نزدیک میشوید، حرکت سیال زنجیرههای طلایی حواس را تحریک میکند.
پرده های زنجیری منحنی که از سقف آویزان شده اند حرکت جریان هوا را در جهات مختلف تقلید می کنند و حس پیچیده ای از فضا را ایجاد می کنند. طراحی ظریف و در عین حال چشمگیر به گرمی بازدیدکننده را در آغوش میگیرد و مقیاس انسانی را در فضای عظیم سطح بالایی تقویت میکند. رنگ طرح نور را می توان تغییر داد، بنابراین می توان خلق و خو را با زمان روز سال تطبیق داد و طیف وسیعی از جوهای ممکن را ایجاد کردWestfi